SP Emmen organiseert een thema-avond over zorgstelsel

16 februari 2006

SP Emmen organiseert een thema-avond over zorgstelsel

SP Emmen organiseert een thema-avond met als onderwerp "Het Nieuwe Zorgstelsel, twee maanden later." Op woensdagavond 22 februari zal SP Eerste Kamerlid Tineke Slagter het nieuwe zorgstelsel onder de loep nemen. Nu het nieuwe zorgstelsel bijna twee maanden in gebruik is stuit het op steeds meer weerstand bij medici en patiëntenverenigingen en worden de geluiden vanuit de bevolking steeds kritischer.

Uit peilingen blijkt dat 80% van de bevolking dit stelsel niet ziet zitten. Ook de medici hebben grote bezwaren tegen dit stelsel. De SP is van mening dat in dit nieuwe zorgstelsel de zorgverzekeraars te veel macht krijgen doordat zij op de stoel van de dokter kunnen gaan zitten. De overheid wil dat er marktwerking in de zorg plaats vind. Maar deze marktwerking is funest voor de zorg. Tineke Slagter stelt de vraag: "Waar liggen de grenzen van de zorg?"

Tineke Slagter die behalve eerste kamerlid voor de SP ook huisarts in het Groningse Zuidhorn is, was ook enige tijd voorzitter van de Landelijke Huisartsen Vereniging LHV. Vanaf 2002 is zij betrokken bij het Comité Zorg voor iedereen, en lid van het actiecomité Artsen voor Vrede. Het kamerlid zal deze avond in gesprek gaan met een panel van mensen die de verschillende kanten van de zorg kunnen belichten. Na de pauze is er uitvoerig ruimte om vragen te stellen.

De avond wordt gehouden in Eetcafé "De Huyskamer", Kolhoopstraat 11-13 in Emmen en begint om 20:00 uur.