Thema avond was groot succes!

25 februari 2016

Thema avond was groot succes!

Foto: SP

Eric Smaling was maandag 22-02 op werkbezoek in Drenthe. Het bezoek begon 's morgens al met een kijkje achter de schermen bij de Wildlands in Emmen.

Dit nieuwe park onderscheidt zich op allerlei terreinen, niet alleen door de spectaculaire grote kas, het enorme olifantenverblijf, de strak doorgevoerde thematisering maar ook door de ambitieuze duurzaamheiddoelstellingen. Directeur Frankwin van Beers ontving ons en gaf een enthousiaste, inspirerende rondleiding!

Foto: SP

Nadat we lekkere broodjes hadden gegeten in De Meerstede (Emmen) ging het werkbezoek verder bij het Melkveebedrijf van de familie Meijer in Witteveen. Melkveehouder Bouke Meijer uit Witteveen werd in 2015 verkozen tot meest inspirerende bodemboer van Noord-Nederland. Zoon Roy ontving ons en vertelde het bijzondere verhaal van een bedrijfsfilosofie die zich onderscheidt van de gangbare bedrijfsvoering.

Foto: SP

Na het bezoek aan de familie Meijer in Witteveen stond er een prima diner klaar voor ons in 'Op eigen houtje' in Emmerhout. Bestuurder Ton Sleeking gaf ons uitleg over het initiatief.

'Dit bewonersbedrijf heeft als doelstelling kansen en mogelijkheden creëren voor de bewoners van Emmerhout. Het stimuleren van ondernemerschap, startende ondernemers, (zzp’ers) uit de wijk, tegen een lage huur een ruimte ter beschikking stellen om hun bedrijf op te kunnen bouwen. Ze richt zich ook op duurzame energie en heeft aandacht voor gezonde voeding. Wil rond de school een eetbare tuin creëren. Aanbieden van activiteiten, met ook veel ruimte voor eigen initiatieven en creativiteit. Ontwikkelen van meer samenhang tussen de bewoners van Emmerhout. Het bewonersbedrijf is van, voor en door de wijkbewoners.'

Foto: SP

De thema avond over duurzaamheid/ energie was een groot succes! De ruim 40 gasten hoorden een bevlogen en zoals altijd inhoudelijk sterk verhaal van Eric Smaling. Na de pauze werden er heel veel vragen gesteld, vaak met een zeer originele kijk op het onderwerp. Gelukkig lukte het onze gespreksleider Pim Siegers prima om alles in goede banen te leiden waardoor Eric een heleboel input mee terug heeft kunnen nemen naar 'Den Haag"....