Motie Schone Lucht Akkoord

25 juni 2021

Motie Schone Lucht Akkoord

Foto: onbekend / google

Gisteren hebben wij tijdens de Raadsvergadering onze motie Schone Lucht Akkoord ingediend, mede ondertekend door D66, GroenLinks en LEF!. Helaas vond een meerderheid van de partijen het geen goed idee...

Lees hieronder onze motivatie en de motie zelf.

VZ, omdat deze motie al in de commissie is besproken kunnen we nu redelijk kort zijn.

De SP maakt zich net als bijna alle andere partijen zorgen om ons leefklimaat. Er zijn allerlei akkoorden gesloten en doelen gesteld, van lokaal tot wereldwijd.

En het is logisch dat we hier in Emmen dat wereldwijde probleem niet gaan oplossen, maar we kunnen wel ons steentje bijdragen door lokaal te doen wat we kunnen!

VZ, een belangrijke stap en tevens een belangrijke taak van de overheid is de verbetering van de luchtkwaliteit in Nederland.

Feit is dat luchtverontreiniging nu nog jaarlijks leidt tot 11.000 sterfgevallen en Nederlanders gemiddeld 9 maanden korter leven als gevolg van vervuilde lucht.

[1] bron: Overheid.nl | Consultatie Schone Lucht Akkoord (internetconsultatie.nl)

VZ, natuurlijk mogen we blij zijn dat we in Drenthe leven, hier is de lucht nog redelijk schoon, maar de kwaliteit staat ook hier onder druk. Om dan te zeggen dat het ergens anders erger is en dat ze daar het probleem maar eerst aan moeten pakken is wel erg kortzichtig! Als we iets willen bereiken dan moeten we grensoverschrijdend denken en samenwerken!

We hebben het college verzocht om met een reactie te komen en dat heeft ze gedaan. Het college raadt de motie zelfs af. Als argument geeft ze aan dat de kwaliteit hier nog goed is en dat de aanpak zich moet richten op de vervuilende gebieden. Bovendien kost het manuren en geld!

De SP is van mening dat dit gezochte argumenten zijn. Al het beleid vraagt inzet van personeel en kost geld en dat is daar ook voor bedoeld!

Waar wij solidariteit ontzettend belangrijk vinden, heeft het college daar dus blijkbaar geen boodschap aan. Dit Schone Lucht Akkoord doen we niet alleen voor onszelf, dat doen we voor en met alle gemeentes en provincies van Nederland. We doen dit samen!

We roepen de Raad op om dan maar eigenwijs te zijn en laten zien dat we wel solidair zijn!

Die boodschap is bij de Rijksoverheid, 12 provincies en zo’n 80 gemeentes wel overgekomen, zij steunen het Schone Lucht Akkoord inmiddels al wel.