Wake voor de thuiszorg

31 mei 2013

Wake voor de thuiszorg

Thuiszorgmedewerkers in Emmen, verenigd in Abvakabo FNV, houden vanaf donderdag een 24-uurswake voor de thuiszorg. Door plannen van het kabinet dreigen in heel het land 50.000 medewerkers in de thuiszorg hun baan te verliezen.

'Wij willen dat de thuiszorg blijft bestaan, want het gaat om belangrijke zorg. De thuiszorg gaat helemaal kapot als er nóg meer bezuinigd wordt. Wie zorgt er straks nog voor onze cliënten?’, aldus thuiszorger Betty. Veel thuiszorgers in Emmen hebben door de laatste aanbesteding van hun gemeente hun baan al verloren, of moesten een kwart van hun inkomen inleveren.

Tijdens de wake wisselen de thuiszorgmedewerkers elkaar in groepjes af. Zij zitten rond een kist, die de stervende thuiszorg symboliseert. De thuiszorgers leggen aan voorbijgangers uit wat de bezuinigingen op de zorg betekenen.

Thuiszorgmedewerkers in heel het land voeren al langer actie, omdat zij de thuiszorg voor hun cliënten willen behouden. Met hun acties bereikten zij al dat het aantal ontslagen in de sector is bijgesteld van 100.000 naar 50.000. Maar dat is nog steeds een onmenselijke aanslag op de zorg! En helemaal niet nodig, omdat deze ‘bezuiniging’ nauwelijks iets oplevert, zo bleek uit onafhankelijk onderzoek

.

Uiteraard steunt de SP afdeling Emmen deze Abvakabo actie van harte!

Op 8 juni  vindt een grote actie plaats in Amsterdam, lees meer op www.strijdvoorthuiszorg.nl

Zie voor meer informatie:   http://www.abvakabofnv.nl/