SP TWEEDEKAMERLID PAULUS JANSEN: NU INVESTERINGSPLAN SOCIALE WONINGBOUW

22 januari 2013

SP TWEEDEKAMERLID PAULUS JANSEN: NU INVESTERINGSPLAN SOCIALE WONINGBOUW

Weg met de verhuurdersheffing die aan woningcorporaties is opgelegd. Gebruik het geld voor investeringen. Geld voor nieuwbouw, voor groot onderhoud en voor verbetering van wijken. Dat betoogde SP tweedekamerlid Paulus Jansen bij de drukbezochte Drentse SP nieuwjaarsbijeenkomst.

Dit keer vond de bijeenkomst plaats in de Abdijkerk, een mooie ruimte die inmiddels onderdeel is van het Drents Museum. Vorig jaar vond de nieuwjaarsbijeenkomst plaats in het Hunebedcenrum.

In een doortimmerd betoog liet Paulus Jansen zien dat de bouwsector als gevolg van het bezuinigingsbeleid van het kabinet aan het vastlopen is. Tienduizenden bouwvakkers verliezen hun baan. De huren stijgen schrikbarend en voor sommige mensen is er geen huis te krijgen. Dat moet anders. Investeer juist nu in de bouw. Als mensen aan het werk zijn betalen ze belastingen en wordt er BTW afgedragen. Beter voor de schatkist en beter voor ons allemaal.
Het actiecomité van de met sluiting bedreigde gevangenissen in Drenthe voerde eveneens het woord. Ook hier dreigen honderden ontslagen.

Op de bijeenkomst was alle gelegenheid nog eens van gedachten te wisselen of bij te kletsen. Philip Oosterlaak: Natuurlijk is het een goede gewoonte elkaar een gezond, gelukkig maar ook strijdbaar Nieuwjaar toe te wensen. Maar mooie wensen zijn niet genoeg. Of 2013 een mooi jaar voor iedereen wordt, hangt ook af van wat we er samen zelf van maken. Laten we ons als SP blijven inzetten bijvoorbeeld voor de thuiszorg, voor de ziekenhuizen, voor de bouw en ook voor behoud van de gevangenissen’.

Tot slot werd iedereen uitgenodigd een kijkje in het museum te nemen. Ondermeer is daar de tentoonstelling ‘de Sovjet mythe’ te zien. SP Statenlid Ko Vester hield in het slotwoord de aanwezigen voor dat de werkelijkheid er vaak heel anders uitziet dan het beeld dat het publiek voorgehouden wordt. Dat gold voor de kunst van die tijd. Maar geldt het bijvoorbeeld ook niet voor het beeld dat ons voorgehouden wordt over Europa?