Van huishoudelijke hulp naar schoonmaakondersteuning

19 december 2012

Van huishoudelijke hulp naar schoonmaakondersteuning

Het juridische experiment van de gemeente Emmen, om van de individuele voorziening huishoudelijke hulp per 1 januari 2013 voor de meeste mensen een algemene voorziening schoonmaakondersteuning te maken, vraagt om uitleg, hulp en actie aan de inwoners van Emmen. Dat is de mening van de SP, Wakker Emmen, Drentse Ouderen Partij (DOP), GroenLinks en de Burgerbelangen Gemeente Emmen (BGE).

Het juridische experiment wordt doorgezet, omdat de meerderheid van de raad het er mee eens is. Ondanks het maandenlange verzet van de vijf partijen tegen het nieuwe Wmo beleid met een juridisch experiment voor de huishoudelijke hulp. Een juridisch experiment mag groot en negatief klinken, maar dat is het gewoon wel volgens de vijf partijen. De wet geeft duidelijk aan dat de wettelijk compensatieplicht voor gemeenten, om mensen met een beperking te compenseren voor het zelfstandig kunnen voeren van een huishouden (artikel 4 van de wet), ingevuld moet worden met een individuele voorziening. In de wet zijn de rechten en plichten vastgelegd voor deze individuele voorziening huishoudelijke hulp. Door er een algemene voorziening van te maken ontloopt de gemeente Emmen verplichtingen zoals; keuze voor een Persoonsgebonden Budget (PGB), keuze voor verschillende zorgaanbieders en de maximale wettelijk eigen bijdrage. De laatste geldt alleen voor individuele voorzieningen. De gemeente zorgt er voor dat mensen met een laag inkomen en met meerdere WMO of AWBZ voorzieningen straks het dubbele gaan betalen dan nu, het wettelijk maximum, terwijl hogere inkomens met alleen huishoudelijke hulp er honderden euro's of meer er op vooruit gaan. De inwoners van Emmen hebben minimaal recht op een eerlijke uitleg hierover. Een eerlijke uitleg die het college niet geeft. Door het juridische experiment is niet duidelijk wat inwoners moeten doen als ze het niet eens zijn met de veranderingen of als ze in de problemen komen door de veranderingen. Daarom hebben de SP, Wakker Emmen, Drentse Ouderen Partij (DOP), GroenLinks en de Burgerbelangen Gemeente Emmen (BGE) voorbeeldbrieven gemaakt waarmee WMO cliënten bezwaar kunnen maken en een klacht kunnen indienen bij de gemeente. Mensen die op zorg zijn aangewezen laat je niet in een doolhof belanden. Het invullen van naam, adres, woonplaats en geboortedatum is voldoende om bezwaar te maken en een klacht in te dienen. Als u aangewezen bent op hulp vanuit de WMO dan adviseren wij u om zowel een klacht in te dienen, als bezwaar te maken tegen dit juridisch experiment van de gemeente.

Wethouder veegt alles opzij...
Wethouder veegt alles opzij....

Klik hier voor voorbeeldbrief klacht WMO HH
Klik hier voor voorbeeldbrief bezwaarschrift WMO HH