Actie voor behoud goede thuiszorg

19 oktober 2012

Actie voor behoud goede thuiszorg

Donderdagavond 18 oktober voerde de Abvakabo actie voor het behoud van een goede thuiszorg in Emmen.Hierbij voerde Renske Leijten namens de SP het woord.
Zij gaf nogmaals aan dat de aanbesteding door de gemeente niet verplicht is, het college kiest hier toch voor met alle pijnlijke gevolgen van dien.

Het gemeentebestuur van Emmen denkt mogelijkheden te zien om de kosten van de thuiszorg sterk terug te brengen. Om dat te realiseren is men van plan om niet alleen het aantal geïndiceerde uren sterk te reduceren, maar ook om door middel van openbare aanbesteding het uurloon van een thuiszorg medewerker te verlagen. Hierbij wil men het onderscheid tussen thuiszorg en schoonmaakwerk niet zien, en denkt men dat voor €15.85 wel een goede thuiszorg geleverd kan worden. Daarom wordt dit bedrag als "minimum" voorgeschreven bij de aanbesteding, men verwacht serieus dat inschrijvende bedrijven die allemaal de goedkoopste willen zijn wel meer gaan betalen als dit voorgeschreven minimum.

Wat de gevolgen zullen zijn laat zich niet moeilijk raden, voor dit bedrag worden er schoonmaaksters aangenomen die vlug vlug (want tijd is geld) even stofzuigen en een doekje over het dressoir halen. Deze mensen hebben geen tijd, maar ook geen aandacht om even te kijken of die oude mevrouw wel genoeg drinkt, of die meneer zijn medicijnen wel neemt. En al helemaal niet voor een praatje om te horen dat iemand al een poos pijn op de borst heeft.

De vakbonden hebben protest aangetekend bij dit beleid van Emmen, omdat het slecht is voor de medewerkers, omdat het slecht is voor die mensen die de hulp hard nodig hebben en straks niet meer krijgen. Maar vooral omdat Emmen hier als eerste gemeente van Nederland dit soort vergaande maatregelen wil doorvoeren, maatregelen die helemaal niet noodzakelijk zijn om goede thuiszorg te leveren. Maatregelen die indruisen tegen aanbestedingsregels. Maatregelen die, als dit in Emmen lukt, ook in andere gemeentes in Nederland doorgevoerd gaan worden.