Massaal protest tegen nieuw WMO beleid Emmen

10 juli 2012

Massaal protest tegen nieuw WMO beleid Emmen

Maandagavond 9 juli was er voorafgaand aan de WMO informatiebijeenkomst van de gemeente in 'de Marke' te Angelslo, een protestdemonstratie. Deze was georganiseerd door de AbvaKabo FNV en werd gesteund door de SP, GroenLinks, DOP, Wakker Emmen en BGE. Sprekers waren naast de mensen van de vakbond ook de Tweede Kamerleden Renske Leijten (SP) en Linda Voortman (GL).

Door de 5 oppositiepartijen werden pamfletten en droog brood uitgedeeld. De aanleiding was het besluit van de gemeente Emmen om de huishoudelijke verzorging aan te gaan besteden. Hierbij is een basistarief van € 15,85 per uur aangenomen als ondergrens. Volgens ons is dat veel te weinig om het werk goed te doen en de werknemers voldoende te belonen voor hun waardevolle werk. Mochten de thuiszorgmedewerkers €15,85 bruto per uur verdienen zou je ons niet horen protesteren. Het ligt echter iets anders! Die €15,85 is het uurtarief waarvoor bedrijven inschrijven. Dit bedrag gaat naar het bedrijf, daarvan moeten alle kosten af, inclusief de salarissen van de managers. Uiteindelijk houden de thuiszorgmedewerkers een bedrag ver onder de 10 euro bruto over en zitten dan vrijwel op het minimumloon. Met dit tarief zullen partijen die meedoen met de aanbestedingen de cao VVT links laten liggen vanwege de hogere (loon)kosten. Dat is negatief voor de werknemers. Bovendien heeft het consequenties voor het werk in de huishoudelijke verzorging en de kwaliteit van zorg voor cliënten. Dat dit besluit van de gemeente Emmen veel mensen bezighoudt blijkt wel uit de opkomst, ruim 150 mensen waren aanwezig bij de protestactie. Toen de zaal openging voor de voorlichtingsavond was die in no-time vol, er kunnen 200 mensen in en er stonden zelfs mensen op de gangen te luisteren naar het verhaal van wethouder Jumelet en zijn mensen.

Wat kunt u zelf als cliënt/ gebruiker van de WMO betekenen?

Dien een bezwaarschrift in wanneer u het niet eens bent met uw (her)beschikking. De gemeente Emmen heeft inmiddels al ruim 300 bezwaarschriften binnen gekregen. Maar dat moeten er nog veel meer worden! Laat zien dat u tegen de aanbesteding bent, door ook een bezwaarschrift in te dienen. Dat kan online via www.emmen.nl tik rechtsboven ‘bezwaar indien’ in. Op de volgende pagina kiest u de vierde link: Bezwaarschrift tegen besluiten.