Goed zo gemeenteraad Borger Odoorn!!!

9 maart 2012

Goed zo gemeenteraad Borger Odoorn!!!

In Borger Odoorn heeft de gemeenteraad wel het lef en verantwoordelijkheidsgevoel dat we in Emmen helaas ontberen. Ons college, gesteund door hun partijen (PvdA, CDA en VVD) en een paar 'volgers' kiezen iedere keer weer voor de makkelijke weg. De minister zegt dat het niet mag, dus doen we het niet! Het kan dus ook anders bewijst nu Borger Odoorn en daarom deze opgestoken duim!

Met warme pleidooien van de raadsleden Lidy Kuiper (Groen-Links) en Pieter de Graaf (D66) heeft de gemeenteraad van Borger-Odoorn zich gisteravond geschaard achter het zogenoemde kinderpardon. De raad wil voorkomen dat kinderen van asielzoekers het land worden uitgezet terwijl ze al lang en breed geworteld zijn in ons land.
Weliswaar met de kleinst mogelijke meerderheid van 10 tegen 9 stemmen haalde een motie van GroenLinks, ChristenUnie en D66 de raadsmeerderheid.
De PvdA-fractie ging overstag toen in de motie niet alleen de minister, maar ook de Tweede Kamer wordt opgeroepen tot een kinderpardon.
CDA, VVD en een belangrijk deel van Gemeentebelangen bleven tegen, omdat het asielbeleid een rijkstaak is. Maar volgens De Graaf is het terugsturen van de ’Mauro’s’ in dit land een misdaad en
mag je je als raadsleden niet verschuilen achter formaliteiten.
Volgens Kuiper moet de motie gezien worden als hartenkreet en ondersteuning van een initiatiefwet voor asielkinderen.

Bron: DvhN 09-03-2012