BOOS op DONNER /demonstratie WSW ULFT

13 juni 2011

BOOS op DONNER /demonstratie WSW ULFT

Het was een uitstekende actiedag in ULFT ,als SP zijn we blij met een hoge opkomst protesterende mensen die bij de SW bedrijven werkzaam zijn ,hun begeleiders en de verschillende bonden (ABVA KABO FNV CNV).De PvdA was ook met een groepje vertegenwoordigd.
De SP was in grote aantallen aanwezig en samen stonden ze, zij aan zij met ‘hun’ WSW bedrijf uit de verschillende regio’s.

Uit Emmen zijn er drie bussen afgereisd vanuit de EMCO ,vanuit WEDEKA vier stuks.
We waren daar om ons protest te laten horen tegen het voorliggende bestuursakkoord.
De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) vergaderde in Ulft over het bestuursakkoord.
Nu is er met dat hele bestuursakkoord niet zo heel veel mis, maar op het punt waar het dan mis is, kunnen wij als SP wel spreken over een asociale misser van heb ik jou daar .
Het paragraaf WERK omhelst een flink aantal bezuinigingen,ombuigingen en ingrepen waar met name de meest kwetsbare groepen in onze samenleving de gevolgen van zullen krijgen.
Tienduizenden banen weg bij de WSW bedrijven (terwijl er vaak al sprake is van grote wachtlijsten)
Geen instroom meer voor gedeeltelijke handicaps enz.,je mag alleen in een WSW bedrijf werken als je 100% bent afgekeurd.
Zoals als ons Tweede Kamer lid Sadet Karabulut al schetste ;de WSW is de Parel van onze samenleving en daaraan kun je aflezen dat je als samenleving elkaar respecteert ,wie je bent en wat je ook mankeert.
Want hoe graag we ook willen ,en het alternatief wat door het kabinet geschetst wordt; veel reguliere bedrijven zijn totaal niet geïnteresseerd om mensen met een beperking van welke aard dan ook aan te nemen. Of er moet een grote zak met geld naast staan en een flink aantal regels dat werkgevers niet aansprakelijk zijn voor de kosten als iemand door zijn beperking ziek wordt. Een hoop rompslomp waar men maar liever niet aan begint…
Iemand met een beperking is ogenschijnlijk niet goed voor de productie ,omzet enzovoort er moet natuurlijk wel geld verdient worden.
(De goede bedrijven buiten beschouwing gelaten)

Gisteren werd gedurende de hele dag wel duidelijk dat over de 80% van al onze gemeentes verder willen praten over deze paragraaf WERK en niet zomaar in kunnen stemmen.
Er komt ook veel op de gemeentes af meer ,meer doen zonder dat daar de financiën tegenover staan om dit ook goed te kunnen doen.
Laat wel duidelijk zijn dat ,ook al wordt er verder gepraat ,dit niet inhoud dat er niet bezuinigd gaat worden, het kabinet heeft allang een mening klaar hoe men over deze materie denkt , en waar het geld dat zij zeggen te kort te komen vandaan moeten plukken, het liefst allemaal tientjes van mensen die het minst kunnen missen dan duizenden van de grote bedrijven en rijken onder ons.
Er wordt niet gemord aan de hypotheekrente aftrek op peperdure huizen ,daar is al gauw miljarden in te verdienen als men deze keuze eens zou maken.
Nee, minister Donner en kornuiten zoeken ‘makkelijke’ slachtoffers.
Over die ‘makkelijke’ slachtoffers dan het volgende;
Gisteren was ik erg onder de indruk, en ik vertel u waarom;
De weg vanaf de bussen ,die geparkeerd moesten worden langs de weg naar Ulft toe,naar het actie terrein was erg ver en een grote opgave voor een aantal mensen uit de SW bedrijven , regelmatig gebeurde het dat er iemand niet goed werd en langs de weg opgevangen of behandeld moest worden. Flauwtes ,epileptische aanvallen en vermoeidheid., maar na bijgekomen te zijn gingen ze weer door …

Elke keer weer vroeg ik mij af waar wij in deze maatschappij mee bezig zijn, dat dit zo moet .
Ik ben daar erg boos over en verontwaardigd.
Dat aan deze mensen hun zelfstandigheid en voldoening in het werk dat zij verrichten wordt getornd,
waarvoor zij keer op keer naar demonstraties worden gedreven.
Maar het belangrijkste is wel dat ik getroffen ben door het tegenover gestelde.
Zelden zie je zo’n vechtlust en inzet om voor hun eigen belangen op te komen.
De persoonlijke verhalen maken indruk ik wil u er een paar niet onthouden:
Een man uit Rotterdam : “Ik ben niet gek hoor” .
Ik heb een ernstig verkeersongeluk gehad in een kettingbotsing en heb anderhalf jaar in coma gelegen. Degene die bij mij in de auto zat is er niet meer ,’ik heb nog geluk gehad’.Kijk ,Ik sta ook een beetje scheef .Ik heb alles weer opnieuw moeten leren; eten ,praten, bewegen.”Wij werken keihard ,nog harder dan in een ‘gewoon’ bedrijf , wij moeten ook voldoen aan de eisen van opdrachtgevers.
Een man uit hetzelfde bedrijf ;
Jarenlang was ik op het verkeerde pad ,zat bij de supporters van Feyenoord.
Nu is hij toezichthouder, wordt gewaardeerd en gerespecteerd door zijn collega’s, heeft keihard gewerkt om zijn leven op de rails te krijgen .Maakt nu de goede keuzes, en staat in Ulft ook voor al die collega’s .
Of de jongen uit Stadskanaal ,die ik ELKE demonstratie tegenkom; “ Ik probeer al mijn collega’s te overtuigen dat het belangrijk is dat ze gaan demonstreren, veel zeggen dat het toch geen nut heeft om te gaan want ‘ze’ doen toch wel wat ze willen met ons .”De jongen weigert dit over te nemen en zegt dat ie blijft uitleggen dat je je stem moet laten horen en er zijn ,met heel veel, zodat ‘ze’ er niet omheen kunnen.
En zo is maar net : we kunnen er niet omheen ,deze keien van onze samenleving,
deze vastbijters en doorzetters mogen NIET achter de geraniums belanden!
Het zal nog een keer nodig zijn om ergens te staan, en solidair te zijn met de WSW ,
Doe dan mee ,want ARMOEDE WERKT NIET!

Marika Vrolijk
Voorzitter afdeling Emmen