SP IN ACTIE TEGEN EXTREME PRIJSSTIJGINGEN DOOR OV-CHIPKAART

4 mei 2011

SP IN ACTIE TEGEN EXTREME PRIJSSTIJGINGEN DOOR OV-CHIPKAART

04-05-2011 • Onder de leus 'Nederland gaat om' worden reizigers met het OV opgeroepen gebruik te maken van de OV-chipkaart. Volgens de SP is om soms echter (d)om. Zo zijn reizigers op de reis Emmen - Groningen soms tot 67% meer kwijt voor hun reis. De SP heeft daarom op 3 mei tussen 10 en 12 uur waarschuwingsfolders uitgedeeld in Emmen en Groningen om reizigers hierop te wijzen. Tevens heeft ze de provinciebesturen van Drenthe en Groningen opgeroepen om de prijsstijgingen zo snel mogelijk ongedaan te maken.

SP Statenlid Sandra Beckerman: "Bij de invoering van de OV-chipkaart is afgesproken dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan. Wij krijgen echter steeds meer klachten binnen dat veel reizen wel fors veel duurder zijn. Bijvoorbeeld de reis van Emmen naar Groningen, die is voor volwassenen 35% en voor kinderen onder de 12 en ouderen boven de 65 67% duurder. We roepen reizigers dan ook op om niet (d)om te gaan"

De SP wijst erop dat het OV erg belangrijk is om te zorgen dat mensen de auto vaker tuis laten en dat ook ouderen en of mensen met een krappe beurs mobiel kunnen blijven. De partij is bang dat door exorbitante prijsstijgingen reizigers minder vaak zullen kiezen voor het OV. Beckerman: "Om het OV aantrekkelijk te houden voor iedereen moeten deze absurde prijsstijgingen zo snel mogelijk worden teruggedraaid, we hopen dat na de actie van de SP ook de provinciebesturen in actie komen om dit zo snel mogelijk te doen!"