SP-Emmen: Geen lawaaicentrum

24 augustus 2009

SP-Emmen: Geen lawaaicentrum

Voor het geval u het nog niet wist: Het is uit met de rust. De gemeente Emmen is van plan om het gebied Roswinkel/Emmer-compascuum en Nieuw-Weerdinge om te bouwen tot lawaaigebied. Dat dit gebied momenteel bevolkt wordt door veel beschermde diersoorten, is iets wat door de eurotekens over het hoofd gezien wordt.

Daarom heeft SP lid Marika Vrolijk samen met haar man een bezwaarschrift ingedient bij de raad van state. Dit bezwaarschrift voorzien van een petitie met handtekeningen van nagenoeg de gehele roswinkeler bevolking zal nu door de raad van state behandeld worden. Marika: "Er wonen minstens zeven koppels zeer zeldzame kwartelkoningen in dit gebied. De eerste met meer dan 20 jongen zagen we bij de weg naast het gebied waar het lawaaicentrum moet komen. ook uilensoorten, (ransuil, kerkuil) roofvogels (kiekendief, havik, sperwer), zilverreiger, reeën, spitsmuizen, patrijzen, bunzing, steenmarter en seizoensvogels als de grutto en de kieviet strijken neer in dit gebied." Een aantal van deze diersoorten staan op de rode lijst van de flora en faunawet. Omdat de beslissing over dit lawaaicentrum wat de naam Thedinga Test Track krijgt genomen is in de gemeenteraad voordat de SP daar deel van uit maakte, zijn we nu genoodzaakt om het hogerop te gaan zoeken. Wij houden u via deze website op de hoogte van de vorderingen rondom het bezwaarschrift. Laten we hopen dat de natuur het eindelijk eens wint van de dollartekens!