Stop de marktwerking in het Openbaar Vervoer

2 juni 2009

Stop de marktwerking in het Openbaar Vervoer

De SP Emmen houdt in samenwerking met alle Drentse en Groningse afdelingen een actie tegen de marktwerking in het OV. Dit gaan we doen met een kaartenactie.

De SP is altijd een fel tegenstander geweest van marktwerking in het openbaar vervoer. Bij de invoering hiervan werden gouden bergen beloofd. Doordat vervoersbedrijven tegen elkaar zouden concurreren zou er meer, goedkoper, beter en mooier OV komen. Het tegenovergestelde is gebeurd. Marktwerking zorgt alleen maar voor minder en slechter OV.

Nu lijkt er een nieuwe ramp te kunnen worden toegevoegd aan het rijtje. Het OV in Groningen moet opnieuw worden aanbesteed. De busbedrijven vragen meer geld en er komen mogelijk ook bezuinigingen vanuit de overheid! Besloten is nu om de aanbesteding maar en jaartje uit te stellen en te hopen dat de vervoersbedrijven volgend jaar wel meer willen betalen. De marktwerking gaat echter gewoon door!

De SP wil dat de marktwerking in het OV gestopt wordt! We willen niet langer meebetalen aan de winst van de vervoersbedrijven, we willen meebetalen aan de winst voor reizigers en personeel. In Groningen en Drenthe moeten weer een eigen overheids OV bedrijf krijgen dat zorgt voor meer, beter en goedkoper OV.

Helaas mag dit wel van Europa maar niet van de regering; marktwerking is verplicht. Daarom moeten we dit jaar uitstel gaan gebruiken om de regering te laten weten dat wij geen marktwerking willen. Met actiekaarten (zie plaatje) halen we handtekeningen op om de regering te laten weten dat Groningen en Drenthe niet onbereikbaar mogen worden. Laat het spreekwoord van uitstel komt afstel maar waarheid worden! U kunt de actiekaarten bestellen door een email te sturen naar emmen@sp.nl