SP vraagt aandacht voor schuldhulp sanering

12 mei 2009

SP vraagt aandacht voor schuldhulp sanering

Aanstaande donderdagavond zal de SP-Emmen tijdens de commissievergadering aandacht vragen voor de schrikbarende toename van armoede in onze gemeente. Daarbij wil de SP-Emmen de wethouder vragen om een aantal consulentambtenaren aan te stellen die de in armoe levende gezinnen gaat bezoeken.

Er is bij deze mensen een hele hoge drempelvrees om naar het gemeentehuis te komen. Daarbij worden ze geconfronteerd met hele moeilijke formulieren en een wirwar van regeltjes en zelfs schofferende ambtenaren. Vaak durven ze dan een eventuele aanvraag niet eens meer in te dienen. Daarnaast worden onze burgers geconfronteerd met de toenemende totale telefonische onbereikbaarheid van het gemeentehuis en de ambtenaren.

In Emmen zijn er steeds meer gezinnen die niet meer kunnen rondkomen. Ze komen in de schulden en er vinden zelfs in toenemende mate huisuitzettingen plaats. In 2005 waren 591 gezinnen die gebruik moesten maken van de schuldhulpverlening. De prognose voor dit jaar laat zien dat dit cijfer zal verdubbelen. De economische crisis is hieraan natuurlijk mede debet. Daarnaast is er een schrikbarende toename van hulpvragen bij de voedselbank. Inmiddels maken al bijna 500 gezinnen hier gebruik van.

Wat betreft de hoeveelheid uithuiszettingen;. dat zijn er inmiddels honderden per jaar. Een huisuitzetting kost de gemeente gemiddeld 10.000 euro. Vermenigvuldig dit getal dan met de hoeveelheid huisuitzettingen en we praten dan al over miljoenen euro’s. Een consulentambtenaar die de mensen bezoekt en hen helpt met het invullen van formulieren voor bijzondere bijstand, langdurigheidtoeslag of kwijtscheldingen kan deze ellende voorkomen. En dan worden schulden en uithuiszettingen voorkomen bij gezinnen in moeilijkheden.

De SP-Emmen zal in de eerstvolgende raadsvergadering daarom met een motie komen waarbij wordt gevraagd om een aantal consulentambtenaren die de mensen gaat bezoeken en gaat begeleiden om zo armoede en schulden en huisuitzettingen te voorkomen.

Wim Moinat, fractievoorzitter