SP Emmen boekt succes met verlenging van WIW/ID banen

28 september 2007

SP Emmen boekt succes met verlenging van WIW/ID banen

De SP heeft in de vergadering van donderdag 27 september vragen gesteld over de WIW/ID banen zeg maar de gesubsidiëerde banen, er bestaat namelijk grote onzekerheid bij deze werknemers omdat het contract van de Gemeente met deze werknemers eindigt op 31 december van dit jaar waardoor zij in een uitkeringssituatie terecht zouden komen.

De werknemers werken bij instellingen als Buurtsupport,welzijnsstichting Sedna,het Goed
de Bibliotheek dus eigenlijk bij tal van maatschappelijke organisaties.

De laatste subsidietermijn liep van 1 januari 2006 tot eind 2007 het ging aan het begin van deze periode om 180 mensen er zou maatwerk geleverd worden om de werknemers door te laten stromen naar een reguliere baan en dat bleek in de praktijk tegen te vallen er werken nu nog in totaal 145 mensen op deze wijze, 115 mensen onder de 55 jaar en 30 erboven.

De SP heeft in het vragenhalfuur vragen gesteld aan het College dat bestaat uit de PvdA en CDA. We hebben daarvoor aangegeven dat we die mensen niet langer in onzekerheid mogen laten verkeren en aangekondigd dat we met een motie zouden komen als het antwoord van de wethouder ons niet zou bevallen.

Vraag 1: Is het College, net als de SP ook van mening dat dit niet mag gebeuren omdat deze mensen een belangrijke maatschappelijke rol vervullen?

Vraag 2: Is het College bereid om deze mensen met veelal een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt perspectief te bieden door de subsidietermijn te gaan verlengen?

Aan het woord hierover ging PvdA wethouder Gezienus Evenhuis hij bestrijdde dat de resultaten mager waren en zei dat in het begin 750 mensen werkzaam waren als WIW/IDer. Evenhuis zei dat hij deze banen ook waardevol achtte en dat het College gaat werken aan een voorstel om de subsidietermijn te gaan verlengen waarop ik aangaf dat dit de SP als muziek in de oren klinkt. Evenhuis vertelde dat de PvdA een sociale partij is waarop ik antwoordde dat wij het College daartoe blijven stimuleren.

Boelie Hoekstra, Raadslid SP Emmen.