SP Emmen houdt handtekenactie voor behoud van zwembad “De Wieke” in Nieuw-Weerdinge

24 augustus 2007

Tijdens de jaarlijkse zwemmarathon worden er door de SP bij het zwembad en in het dorp handtekeningen ingezameld om de acute financiële nood van het zwembad onder de aandacht te brengen van de gemeente Emmen.

De actie is een vervolg op een eerder gehouden actie op de braderie in Nieuw-Weerdinge, waar honderden mensen hun handtekening hebben gezet voor behoud van het zwembad. Zwembad ‘De Wieke’ is een zwembad dat volledig gedraaid wordt voor en door de inwoners van Nieuw-Weerdinge. Zij krijgen hiervoor slechts 13.000 euro subsidie, wat té weinig is om de begroting sluitend te maken. Dit wordt nog een keer versterkt door het tegenvallende seizoen waardoor kaartverkoop achterblijft bij de verwachting. Ook de alsmaar stijgende energieprijzen beïnvloeden het sluitend krijgen van de begroting in negatieve zin; dit jaar worden alleen al de kosten van de energie geschat op euro 25.000,-

De ingezamelde handtekeningen zullen worden aangeboden aan de leden van de gemeenteraad en het college van B & W van Emmen. “Er zijn voldoende mogelijkheden om vanuit de gemeente een handreiking te doen. Wij hebben als fractie meerdere malen het schoolzwemmen aangekaart. Dat zou een ideale oplossing zijn geweest voor dit soort baden. Nu dreigt er een basisvoorziening uit het dorp te verdwijnen; iets wat de bewoners met lede ogen aanzien. Wij vinden dan ook dat Emmen, als stad van dorpen, zijn hand moet uitsteken naar ‘De Wieke’ en extra ondersteuning gaan geven.” Aldus Wim Moinat, fractievoorzitter SP Emmen.