Is het een Verkiezingsstunt of toch niet?

27 oktober 2006

Is het een Verkiezingsstunt of toch niet?

Beste EMCO medewerker,
Tijdens de zeepkistsessies door het management zijn er door leden van het management geruchten verspreid dat onze actie een verkiezingsstunt is.

Behalve dat dit absoluut onwaar is, is het wel een hele gemakkelijke en goedkope manier om een actieve politieke partij aan te vallen. Immers alles wat een partij dan doet kan worden afgedaan als een verkiezingsstunt, tenslotte is er altijd in de 4 jaar wel ergens een verkiezing gaande of naderende.

Laten we even de zaken op een rijtje zetten:

• Begin Juni kondigt de EMCO een extra verlies aan van 2 miljoen euro. Het zou komen door de personeelskosten beweert de directie. Diverse gemeenteraadspartijen, waaronder de SP, reageren verbolgen.
  • In Juni 2006 krijgt Jaap Stapel op zijn donder van Wethouder Kuper (CDA). De resultaten zullen snel beter moeten worden.
  • In de Gemeenteraadsvergadering van Juni 2006 beloofd Wethouder Kuper (CDA) maatregelen; hij zegt dat de directie van de EMCO tot uiterlijk 13 september de tijd heeft om een reddingsplan in te dienen.
  • Vlak voor de deadline ( 13 september 2006) presenteert de directie zijn reddingplan. Het blijkt exact de zaken te bevatten die Jan Kuper al op 1 december 2005 in het DVHN riep. Vraag is dus van wie dit plan dus is.
  • Op 26 September stuurt de SP afdeling Emmen een brief naar wethouder Kuper (en met een afschrift aan Jaap Stapel) waarin we het bezuinigingsplan kraken. Tevens kondigen wij aan dat we actie gaan voeren.
  • Op 5 Oktober begint de SP met zijn eerste acties aan de poort aan de Abel Tasmanstraat.
  • Op 19 Oktober stelt de SP vragen aan de wethouder omdat er vanuit het personeel signalen worden afgegeven dat er Poolse werknemers in de Kassen werken.
  • Op 21 Oktober bevestigt de heer Olde Beuving, Directeur bij de EMCO dit bericht in het DVHN. Hij verschuilt zich echter achter zijn huurder.
  • Op 27 Oktober zamelt de SP de laatste handtekeningen in.

Zoals je kan zien hebben wij moeten reageren op het tijdspad wat door de wethouder en de directie is uitgezet. En waarom zouden we dit dan misbruiken als verkiezingstunt? Daar is geen enkele aanleiding toe. Landelijk doen we het dermate goed dat we rustig in ons bed hadden kunnen blijven liggen in plaats van ieder ochtend om 5:30 uur op te staan. Immers zouden we, door een paar honderd medewerkers van de EMCO te benaderen, meer zetels dan de toch al riante hoeveelheid die de peilingen ons beloven halen? Nee dus. Totale onzin van het management.

Het is met maar een doel uitgesproken: De SP in een bedenkelijk daglicht te stellen.

Überhaupt dit af doen als een verkiezingsstunt geeft aan dat leden van het management op dit moment tot alles bereid zijn om ons af te stoppen en het personeel weer monddood maken.

De eerste gevallen waarbij mensen rechtstreeks door leidinggevenden geïntimideerd zijn en onder druk gezet zijn om niet te tekenen zijn inmiddels ons al ter ore gekomen. Het blijft een trieste bedoeling om te zien hoe het management door middel van angst en intimidatie zijn eigen positie probeert te handhaven.

Wat ons betreft:
DE BEZEM ERDOOR!
BLIJF JEZELF VERZETTEN!
LAAT JE NIET DE MOND SNOEREN!