SP ouderenloket goed bezocht

21 juni 2006

SP ouderenloket goed bezocht

Zaterdag organiseerde de SP een ouderenloket aan de Picassopassage. Doelstelling was het inventariseren van de problemen die 55 plussers in de gemeente Emmen ondervinden. Ook is daar waar mogelijk door het verstrekken van informatie geholpen bijgedragen aan een oplossing.

Met name ouderen ondervinden in het dagelijkse leven veel problemen die samen hangen met veranderingen in de maatschappij. Veelal die gaan veranderingen te snel waardoor ouderen, mede door tekortschietende informatieverstrekking niet op de hoogte zijn van voorzieningen. Ook komt het steeds meer voor dat de geboden mogelijkheden niet aansluiten bij de problematiek van ouderen. Daarnaast blijkt ook sociale problematiek een grote invloed te hebben op het dagelijks leven van veel ouderen. Dierbaren vallen weg, gebruikelijke wegen tot het opdoen van nieuwe contacten zijn steeds minder bruikbaar, mede door lichamelijke beperkingen in combinatie met slecht toegankelijk openbaar vervoer. De SP heeft door middel van gesprekken met bezoekers van het loket een duidelijker beeld gekregen van de problematiek om daarmee door middel van gerichte maatregelen bij te kunnen dragen aan het welzijn van hen die in toenemende mate behoefte hebben aan een vorm van steun.

Harry de Jonge

Vanaf 13.00 was ik aanwezig en passeerden er regelmatig senioren uit onze gemeente langs het ouderenloket.Na de vraagstelling of men diens mening wilde geven over het ouderen beleid in de gemeente Emmen, onstonden er interessante en zinvolle gesprekken tussen de oudere Emmenaren en mijzelf. Een dame had een concreet verzoek voor behoefte van een bankje tijdens haar wandelroute langs de rondweg ter hoogte van de Hasselackers. Het centrale tel. nr van de ANBO kwam goed van pas inzake deze vraag en haar tevens uitgelegd dat het heel goed is om dit soort zaken te melden bij ons. Ik kreeg echt de indruk dat de ouderen het als heel prettig ervaren dat de SP hen te woord staat en velen uitten hun dank voor het gevoel serieus genomen te worden door onze actie. Echter ook veel ouderen waren teleurgesteld in de lokale politiek van de afgelopen 4 jaar en een flink aantal zagen het als positief punt dat de SP weer in de gemeenteraad zou komen.

De grootste irritaties van de ouderen die ik heb gesproken waren: men voelt zich onveilig op straat met name s'avonds, men vind dat de gemeentepolitiek verkeerde en onbegrijpelijke keuzes heeft gemaakt, bv. wel bouw voor een traverse, BVO financieel honoreren en bureacratie tav formulieren, geen wegwijs vinden in bijzondere aanvragen en geen geld voor welzijn en zorgsector. Verder sprak een aantal zich uit over te weinig senioren woningen of lange wachtlijsten hiervoor en het slopen van huizen in Emmermeer waar men het hele leven had gewoond.

Enkele ouderen die ik sprak hadden het ook over de kwaliteit van het eten wat zij kregen via andere instanties, en waren hier negatief over.

Algemene indruk tav sfeer; positieve reacties op onze actie van een ouderenloket, veel ouderen die absoluut wilden gaan stemmen op de SP en persoonlijk vond ik het leuk om direct contact en gesprekken met onze senioren aan te gaan. Verder was de catering uitstekend geregeld door Rob Kalmeijer en onze onderlinge samenwerking open en gezellig. De actie is wat mij betreft een goede zet geweest.

Petra Hovestadt