Themaavond EMCO-WSW

1 maart 2006

Themaavond EMCO-WSW

Woensdag 1 maart organiseerde de SP een goed bezochte inloopavond inzake de WSW, de wet op sociale werkvoorziening. Zoals wellicht bekend is in Emmen de uitvoering van deze wetgeving in handen gelegd van de EMCO.

Niet onverwacht waren er veel medewerkers van dit bedrijf aanwezig op deze avond, tenslotte zijn zij direct betrokken bij het beleid dat de EMCO voert in het kader van de WSW. Wél onverwacht was de aanwezigheid van de heer Stapel, directeur van de EMCO. Daarnaast waren als sprekers de heren Jan Kuper, verantwoordelijk wethouder voor het WSW beleid, en Rick Denkers, SP deskundige inzake sociale werkvoorziening uitgenodigd. Na een korte introductie staken de beide heren van wal met een betoog waarin de wederzijdse standpunten breeduit belicht werden. Daarna kwamen, eerst aarzelend, later in vlot tempo de vragen uit de zaal, waarbij ook de heer Stapel voor vele antwoorden zorgde. Duidelijk uit de diverse antwoorden bleek de bezorgdheid van de aanwezigen met de kwetsbare doelgroep van deze regeling namelijk de mensen met een door het CWI verstrekte WSW-indicatie. Ook bleek dat deze indicatie de laatste jaren terughoudener verstrekt wordt. Daarnaast gaf de heer Stapel toe dat deze indicatie niet voorkomt dat mensen werkzaamheden moeten verrichten buiten de sociale werkplaats. Dit is een duidelijke achteruitgang ten opzichte van de situatie van een aantal jaren geleden waarbij dat uitsluitend op vrijwillige basis kon gebeuren. Inzake het beleid betreffende de werving van WSW-gelden vanuit de landelijke overheid gaf de heer Kuper toe dat besluiten genomen door het Emmer gemeentebestuur ervoor gezorgd hebben dat niet de maximaal beschikbare WSW-subsidiegelden binnen zijn gekomen. Hij beloofde beterschap op dit punt. Aan het eind van de avond was me duidelijk geworden dat weliswaar iedereen van goede wil is, maar dat dat niet de onzekerheid onder de EMCO medwerkers weg kan nemen.

Rick Denkers en Wethouder Jan Kuper

EMCO directeur Jaap Stapel