SP populair onder jongeren in Emmen

5 maart 2006

SP populair onder jongeren in Emmen

Uit een recentelijk peiling onder jongeren in Emmen blijkt dat maar liefst 1 op de 7 voor de SP kiest (15%). Daarmee laat zij GroenLinks, PvdA, CDA, VVD en BGE achter zich. Slechts D66 scoort nog beter (18%). De peiling is gehouden onder 214 jongeren. Gevraagd naar de reden van dit succes verklaart lijsttrekker Wim Moinat:

"Het laat zien dat jongeren heel goed in de gaten hebben wat er gebeurt in dit land, en welke partijen zich het meeste inzetten voor de jeugd. D66 is de partij die de kenniseconomie en het onderwijs tot één van haar speerpunten heeft gemaakt. De SP wordt alom gewaardeerd omdat ze niet meehuilt met de wolven en alleen straffen bedenkt voor de jongeren die de fout ingaan, maar juist op zoek is samen met de jongeren, naar oplossingen voor problemen. Jarenlang is het buurthuiswerk en de sociaal-maatschappelijke jeugdwerkers wegbezuinigd, en al die tijd heeft de SP gewaarschuwd: doe dat niet want er komen problemen. En helaas kreeg de SP weer gelijk. Als je met jongeren praat over wat zij zouden willen veranderen in de stad is het antwoord steevast: meer uitgaansgelegenheden. Jongeren vinden het fijn om met elkaar en onder elkaar te zijn. Wanneer je daar niet de mogelijkheden voor schept, dan komen ze op straat te hangen. En dan is het een beetje dom om wel te gaan roepen over de overlast die dat wel eens geeft, maar niet te denken aan voorzieningen als jeugdhonken, buurtcentra, of het aantrekken van uitgaansgelegenheden die de jongeren als doelgroep hebben. Wat je ook ziet, is dat de jongeren massaal naar Groningen of naar Duitsland gaan om hun vertier te zoeken. Dat betekent, en dat is een beetje een saai economisch praatje, dat zij hun geld in de Duitse economie pompen, en niet in die van Emmen. De gemeente moet, en de SP zal hiervoor strijden, serieus luisteren naar de jeugd en samen met hen zorgen dat het hier in Emmen gaat bruisen".