Jongeren debat 2 maart

2 maart 2006

Jongeren debat 2 maart

Vanaf 14:00 uur barstte het debat los met in het publiek een uitgeselecteerd publiek van 3 middelbare scholen in Emmen. Dit waren 4 HAVO/VWO van het CarmelCollege, EsdalCollege en het HondsrugCollege. Alle lijstrekkers van de politieke partijen die op de kieslijst staan waren aanwezig.

Verschillende onderwerpen waren in een stelling geponeerd en in tweetallen hadden de politieke partijen de kans om hun mening te geven hierover. Na elke spreektijd van 4 minuten kreeg het publiek de kans om vragen te stellen en de politici aan de tand te voelen met soms kritische vragen. De SP had de stelling, Regelgeving en duurzaamheid en milieu, kan het soms een onsje minder?

Wethouder Jan Kuper van het CDA stond tegenover de nr. 2 van de SP Petra Hovestadt. Het CDA stelde dat we ons nu eenmaal aan de EU regelgeving moeten houden en dat Nederland al heel veel doet om zich te houden aan al deze regels en wetten. Kuper vond dat de andere landen ook maar eens hun best moesten doen om vervuiling van de natuur tegen te gaan. Het publiek reageerde direct door te stellen dat de natuur het allerbelangrijkste is, ook weer voor onze kinderen. En dat we het goede voorbeeld moeten blijven geven, ook al zijn we soms de enige.

De SP begon de vier minuten met eerst een uitleg hoe regelgeving werkt in NL en dat het belangrijk is om hier regelmatig in te snijden om onze samenleving niet overgeorganiseerd te maken. Verder wees de SP erop dat wij ons ervan bewust zijn dat als je dit doet, er altijd groepen zijn die er belangen bij hebben of juist nadeel van ondervinden. De SP beaamde dat wij hier steeds alert op moeten blijven en waakzaam op het proces van snijden, beperken of bijstellen van de wetgeving.

Daarna heeft het CDA iets over kernenergie gezegd, waarop de SP direkt het kernfusie projekt ITER in Frankrijk heeft uitgelegd. Kernenergie uit onze oerbron, de zon, zonder afvalstoffen. Hier is kernenergie geen vies woord, benadrukte de SP, en een goed voorbeeld van internationale samenwerking om iets te bereiken. Als je maar volhoudt en ergens voor staat.

De SP heeft daarna de leidende rol in het debat gehad en onderwerpen besproken zoals lichtvervuiling, waarin wij in de gemeenteraad scherp gaan toezien of de tuinders zich aan deze regelgeving houden, windmolens werd even genoemd, dat er strikte voorwaarden aan verbonden zijn om deze in Emmen te gaan plaatsen. De SP is voor duurzame energie uit alternatieve bronnen, echter het rendement moet aantoonbaar zijn en binnen ons landschap passen.

Verder hebben CDA en SP zich gezamelijk uitgelaten over biomassa en alternatieve brandstoffen. Het CDA bleef hangen op dat dit landelijk werd bepaald, het publiek wilde het vertaald hebben naar lokaal en de SP heeft uitgelegd dat wij voor verbetering van het wegennet en infrastructuur zijn, mits er strengere eisen komen aan uitstoot van schadelijke gassen. De SP wil o.a gratis busvervoer van de buitendorpen naar Emmen, juist om verantwoordelijk om te gaan met vervuiling.

Ook Genvrij Emmen viel in goede aarde bij het publiek, SP heeft uitgelegd dat zolang wij de natuur niet volledig begrijpen, de natuur altijd weer wint. Voorbeeld is landbouwbestrijdingsmiddelen en het onbekende effect wat het later bleek te hebben.

Zolang de risico's niet bekend zijn, moeten wij niet gaan rommelen met DNA materiaal. We kunnen multinationals wel wijzen op hun verantwoordelijkheden en goede neutrale wetenschappers onderzoek laten doen tav genetische manipilatie. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Het publiek was het hier mee eens.

Waarom moet men op de SP gaan stemmen? werd er door de woordvoerder gevraagd. Wij willen een sociaal beleid, waarin wij gezamelijke verantwoordelijkheid gaan dragen voor elkaar, solidair zijn met de zwakkere in onze gemeente en waakzaam zullen blijven tav misbruik en gebruik van regel-en wetgeving. Uiteindelijk moest ook de SP zich gewoon aan de regels, lees, aan de stelling houden....

Het grootste gedeelte van het publiek was het trouwens met de SP eens, bleek na de stemronde.