Wie de broek paste, trok hem aan!

11 februari 2006

Wie de broek paste, trok hem aan!

Zaterdag 11 februari keek menig voorbijganger amusant verbaasd naar een bijzonder gezelschap. Voor de bibliotheek in Klazienaveen hield de SP een ludieke actie, dit alles in het kader van de WMO. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De WMO zou op 1 juli a.s. ingaan. De Kamer wil echter uitstel tot 2007.

Gemeenten moeten hun burgers voorzieningen bieden waardoor zij, ondanks hun handicap kunnen deelnemen aan de samenleving. Zij kunnen straks voor alle vragen over wonen, welzijn en zorg terecht bij 1 loket. Eens per 4 jaar stelt de gemeente vast hoe zij deze ondersteuning vorm geeft en hebben burgers en patientenorganisaties inspraak. Maar of dit alles nu wel zo vlot en soepel zal verlopen , wanneer 3 wetten zijn samengevoegd en er allerlei belanghebbenden een rol willen spelen in het proces, dat vroeg de SP zich af.

Om dit symbolisch te illustreren konden passanten met zijn vieren in een loopbroek een traject lopen. Voor sommigen viel dit niet mee; samenwerken, luisteren naar elkaar en hetzelfde tempo en dezelfde richting oplopen waren voorwaarden om valpartijen te voorkomen.

Toch slaagden de nummers 1 en 2 van de SP en de nummers 2 en 3 van Groen Links, welke daar ook aan het folderen waren, erin om het traject met succes te doorlopen. Lag het aan de gelijkgestemdheid van de beider politieke partijen of konden zij goed naar elkaar luisteren en wisten zij hoe belangrijk de belangen waren? Wanneer deze samenwerking in de loopbroek een voorbeeld is voor na de raadsverkiezingen, dan is de WMO aan hen wellicht toevertrouwd straks na 7 maart.

Onze nieuwe stand.

Groen Links en de SP samen aan het werk.