h

Het Nieuwe Zorgstelsel, twee maand later

22 februari 2006

Het Nieuwe Zorgstelsel, twee maand later

Na enkele weken aan voorbereidingen was het dan eindelijk 22 februari 2006 's avonds om half acht. Even later kwamen vlak achter elkaar Tineke Slagter met haar man en Else Nobel binnen. Voor de mensen die dat nog niet weten: Tineke Slagter is huisarts in het Groningse Zuidhorn. Behalve dat is ze ook nog eerste kamerlid voor de SP. Zij is ook een van de sturende figuren van de actie Noodrem. Else Nobel is bij nog minder mensen bekend, maar zij is beleidsmedewerker bij het RPCP, dat is het Regionaal Patiënten Consumenten Platform, in Drenthe. Nadat we allemaal aan elkaar voorgesteld waren begon de avond, aan elkaar gepraat door onze voorzitter Mark Pekelharing.


Mark Pekelharing

Senator Tineke Slagter kreeg de eerste spreekbeurt.
Ze vertelde dat het nieuwe zorgstelsel in juni 2005 is aangenomen. Hierin zit in ieder geval een basispakket maar er kan ook een extra pakket afgesloten worden. Dit basispakket is een erg summier pakket dat wettelijk is vastgesteld. Hierover betaalt men de nominale premie plus een inkomensafhankelijke premie. Deze inkomensafhankelijke premie moet je zelf betalen, of wordt door je baas betaald. Dit paket bevat geen tandarts, en geen fysiotherapie. Hiervoor moet men bijverzekeren. De SP vindt dat fysiotherapie en tandheelkundige zorg in het basispakket moeten. Tandheelkundige zorg is bijvoorbeeld erg belangrijk. Een slecht gebit heeft tot gevolg dat je verder ook lichamelijke klachten krijgt. In de grote steden zijn er dan ook erg veel mensen die niet voor tandheelkundige zorg verzekerd zijn. Volgens Tineke Slagter is de hele organisatie van het zorgstelsel erg ingewikkeld. Het hele systeem is bureaucratisch, d.w.z. dat het veel rompslomp met zich mee brengt. Dat heeft onder andere tot gevolg dat een heleboel mensen hun zorgtoeslag nog niet hebben ontvangen. Het is wettelijk verlicht om verzekerd te zijn, maar toch zijn er ongeveer 250.000 mensen onverzekerd. Dit zijn bijvoorbeeld drugverslaafden en wanbetalers. Voor kinderen tot 18 jaar hoeft geen premie betaald te worden. De zorgverzekeraars bieden het basispakket onder de prijs aan. Het gevolg is dat volgend jaar de prijs hoogstwaarschijnlijk omhoog gaat. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de zorgtoeslag omhoog gaat. Dit kan er toe leiden dat er een verplichte winkelnering gaat plaats vinden. Hiermee wordt bedoeld dat de zorgverzekeraar bepaald naar welke arts of specialist of ziekenhuis je moet gaan voor behandeling van jouw klachten. Het zorgstelsel is ook nog op enkele andere manieren niet eerlijk. Het is nl. zo dat 60% van de mensen terecht komt in een collectieve verzekering (wat voordeliger is), dat betekend dat 40% de volle mep moet betalen.

Dan zijn er nog de kortingen:
(1) No claim € 255,-. Hier is de SP erg op tegen, omdat hiermee zieke mensen betalen voor gezonde mensen. Dat is een omgekeerde solidariteit, zoals minister Hoogervorst zei. Omgekeerde solidariteit is geen solidariteit.
(2) Vrijwillig eigen risico Dit is alleen weggelegd voor mensen die gezond en kapitaalkrachtig zijn.


Tineke Slagter

Beleidsmedewerker Else Nobel van het RPCP
Het RPCP werkt regionaal, met een insteek naar het landelijke.

Iedereen is verplicht verzekerd, maar als men drie maand niet betaald heeft moet men 130% betalen. Het RPCP vindt dat mensen recht hebben op betaalbare goede zorg. De gebruiker moet kunnen kiezen. Het RPCP heeft een IKG dit is een: Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg. Tot de invoering van het Nieuwe Zorgstelsel liep het nog niet storm bij het IKG.


Else Nobel

De mensen hebben voornamelijk vragen over:

  • No claim
  • Vragen doelgroep gericht b.v.:
    • Van mensen met weinig inkomen
    • Van chronisch zieken
    • Van ouderen
    • Van Gehandicapten

De zorgverzekeraars zijn slecht bereikbaar en de telefonistes zijn vaak niet goed opgeleid. Het gevolg is dat als ze geen antwoord weten op een vraag, ze de vragensteller doorverwijzen naar het IKG voor antwoorden. Zorgverzekeraars hebben vaak geen inlooppunten in de directe omgeving. De overgang van de ene zorgverzekeraar naar de andere is niet erg gemakkelijk. Er worden drempels opgeworpen. Je moet dubbel premie betalen. Dit moet je zelf terugvragen bij je oude zorgverzekeraar. Vroeger werd dit verrekend door de maatschappijen onderling.

Alle instanties van patiënten worden tegenwoordig bestormt met vragen. Veel mensen hebben te maken met een achteruitgang van het besteedbare inkomen waardoor ze gedwongen worden om genoegen te nemen met een basispakket, omdat bijverzekeren te duur is. De fysiotherapie die in het basispakket zit is alleen voor chronische patiënten, maar die moeten eerst de eerste negen behandelingen zelf betalen. Hierdoor kunnen de kosten toch nog behoorlijk oplopen, en dat is een behoorlijk groot probleem. Zorgverzekeraars bepalen welke medicijnen vergoed worden. Dit levert problemen op voor arts en apotheker omdat bijna iedere zorgverzekeraar andere medicijnen vergoed. Gesprekken in de spreekkamer tussen arts en patiënt kosten meer tijd, daarom worden patiënten sneller doorverwezen. Hierdoor word de zorg onnodig duur. Het kost tijd om een goede diagnose te stellen. Heel veel ziektes lijken op elkaar. Tot nu toe is er een vrije huisartsen keus. Wat wel een rol mee speelt is de grootte van de huisartspraktijk. De praktijk mag niet te groot zijn, omdat dan geen goede zorg meer verleend kan worden. De SP hamert op kleinschaligheid met huisartsen zodat de huisarts de patiënt beter kent. Het bundelen van huisartspraktijken heeft de huisarts lucht gegeven. Ook doordat er huisartsen uit het westen van het land naar het noorden zijn gekomen.

Bij de RPCP zijn er veel klachten geweest over de huisartsenpost bij het Scheper Ziekenhuis Emmen. Er waren te weinig huisartsen en te lange aanrijtijden.

Actie Noodrem
Deze zorgwet is niet meer te stoppen, maar je kunt altijd klachten melden. Bijvoorbeeld over de keuze vrijheid, of de fysiotherapie. De zorg moet op een redelijke afstand zijn. De zorg wordt zo duur, zodat het anders ingericht moet worden. Ook moeten we aan dit systeem wennen. Uit onderzoek is gebleken dat oudere mensen de vraag om een huisarts uitstellen tot na het weekeinde. Dit is heel verkeerd! De SP probeert kleinschalige huisartsenposten te krijgen omdat hierdoor de huisarts een betere band met de patiënt krijgt. Hoe basis is basis? Wat moet er in een basispakket en wat niet? De naturapolis is goedkoper. De restitutiepolis is duurder, is meer voor rijkere mensen. Als je ziek bent moet je meer gaan betalen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een lager inkomen gemiddeld 4 jaar korter leven.

Minister Hoogervorst heeft gezegd dat de mensen dat ze ziek zijn vaak aan zichzelf te danken hebben. Dan hadden ze maar niet zulk risicovol gedrag moeten hanteren. Het punt is echter dat je niet kunt controleren wat risicovol gedrag is. Vlak bij een snelweg wonen is ook risicovol. Je blijft een tweedeling houden: Mensen met geld kunnen zich alles permitteren, maar mensen die het met minder moeten doen moeten keuzes maken. Wat kan ik wel verzekeren en wat niet. En dan te bedenken dat mensen met een kleine beurs ook recht hebben op een goede gezondheidszorg. Minister Hoogervorst heeft geen enkel besef hoe de maatschappij in elkaar steekt. Hij denkt dat mensen met een kleine beurs ook alles kunnen betalen. Ze moeten niet zo zeuren hoor je dan. Er zijn hele groepen mensen, zoals zwervers, die de medische zorg zelf moeten betalen Belangenbehartiging van jeugdigen moet nog gemaakt worden, terwijl het zorgstelsel al loopt. Er veranderen ongeveer 4.000.000 mensen van zorgverzekering. Als alles tot rust is gekomen, is er waarschijnlijk niets veranderd.

U bent hier