Grandioos succes voor SP afdeling Emmen

18 juni 2004

Grandioos succes voor SP afdeling Emmen

Nieuwbouw stadstheater afgeblazen!
Eindelijk zijn ook de ogen van de gemeenteraad van Emmen opengegaan. In al hun wijsheid hebben ze de bouw van een nieuw geldverslindend theater afgeblazen. Nadat de SP al vanaf het lanceren van het onzalige plan een nieuw theater te bouwen van ruim 40 miljoen euro (overigens was dit volgens deze gemeenteraad eerst slechts een paar miljoen) zich heeft sterk gemaakt om dit tegen te houden, heeft nu ook de raad ingezien dat onze gemeente niet in de positie is om zoveel geld neer te leggen voor een nieuw theater. Wij zijn blij dat zij na veel en heel lang twijfelen toch hiertoe hebben besloten.

Jammer is alleen dat het allemaal erg lang duurde en het nodig was dat de bevolking van de gemeente Emmen zich via onze theaterkrant massaal uitsprak tegen de nieuwbouw en dat de gemeenteraad zich pas erg laat realiseerde dat ze de wens van de burger niet konden en mochten negeren. De PvdA-opmerking "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" zegt wel genoeg. We hopen dat de raad in het vervolg meer doordacht en verantwoord te werk gaat.

"Ondanks stevige financiële problemen wil de gemeente Emmen enkele tientallen miljoenen euro's stoppen in de bouw van een nieuw theater. De SP ziet daar niets in, en wil in ieder geval dat de mensen in Emmen zich kunnen uitspreken over de plannen".

Aldus de opening van de SP Theater referendumkrant die in grote delen van de gemeente is verspreid. De SP heeft zich consequent gekeerd tegen de bouw van een nieuw stadstheater. Wat ons betreft wordt de Muzeval gerenoveerd en steekt de gemeente minder geld in beton en prestige, en meer in de ondersteuning van bijvoorbeeld het kleinschalig en amateurtoneel, dans en cabaret. Dat de bewoners van de gemeente Emmen het met ons eens waren was duidelijk: wanneer de gemeente was doorgegaan met dit plan hadden wij via het aanbieden van 2004 (symbolisch aantal) handtekeningen dit duidelijk kunnen maken aan de gemeenteraad. Dit succes laat zien dat wanneer de burger iets niet wil dat die dit ook kan tegenhouden, tevens laat het zien dat de hoogmoed van enkele bestuurders getackeld kan worden. Met andere woorden: de werkelijke macht ligt bij de burgers!