Verkiezingscampagne in Emmen

29 mei 2004

Verkiezingscampagne in Emmen

Op zaterdag 29-5 hebben de afdeling Emmen en de werkgroep Coevorden aktie en verkiezingscampagne gehouden voor de aankomende Europese verkiezingen. Gast was Frank Futselaar, vijfde op de kandidatenlijst van de SP voor het Europese Parlement.

Frank FutselaarHet centrale thema was: "Schil een appeltje met Europa, stuur een waakhond Europa in". Er werd door leden van de afdeling appels uitgedeeld aan het winkelend publiek met de vraag of ze nog een appeltje te schillen hadden met Europa. Als mensen dat wilden konden ze hun vragen kwijt aan Frank, die ze met verve te woord stond.

Tegelijkertijd werd door een andere gedeelte van de aanwezige leden de Euro enquete afgenomen bij het publiek. De respons hierop was overweldigend! Een ding was ons vrij snel duidelijk: In Emmen is het algemeen beeld dat de Euro ons niet veel goeds heeft gebracht.

Over belangstelling had Frank niet te klagen. Vele Emmenaren gingen het gesprek aan met hem. De algemene reactie vanuit de vragenstellers en het winkelend publiek waren zeer positief. Frank maakte zelfs zo veel indruk dat een oudere man hem vroeg een poster te signeren!

Onze voorzitter gaf blijk van "verborgen" talenten. Op een gegeven moment ging hij als een volleerd spreekstalmeeester het publiek in met de microfoon en "verleidde" zo een aantal mensen om hun vragen te stellen. De vragenstellers waren van alle leeftijden, maar toch waren de ouderen in de meerderheid. Enkele vragen/stellingen:

• Gehandicapten moet meer serieus genomen worden door Europa, als voorbeeld werd er gesproken over gelijke rechten en subsidiemogelijkheden.
  • Er moet meer steun komen voor de arme regio's/landen, met als voorbeeld de snelweg door europa die is aangelegd met Europese steun maar die abrupt stopt bij de Letse grens. Het antwoord van Frank was dat de Europese gemeenschap de helft van de kosten draagt en de betreffende regering de andere helft. In het geval van Estland is het domweg zo dat die geen geld daarvoor hebben en dus geen gebruik kunnen maken van die subsidieregeling.
  • Ook het "vrije" arbeidsverkeer baart vele mensen zorgen. Speciale discussies waren er nog over de grote verschillen in europa t.a.v. werkgelegenheid, salaris en vrije dagen. Verder waren er erg veel opmerkingen over het gemeentebestuur van Emmen en de "prestaties" van Balkenellende en co.

Ondertussen kwamen ook RTV Emmen en de kabelkrant langs voor een reportage. Het geheel was zeer geslaagd, we hebben laten zien dat er in Emmen een strijdvaardige en actieve partij staat. Zelfs de stadswachten gingen met onze flyers naar huis.

In Coevorden werd er tegelijkertijd een aktie gehouden. Dit was de allereerste keer dat de (nu nog) werkgroep Coevorden publiekelijk zich voorstelde. Negen leden gingen in het centrum de straat op om flyers met sponsjes uit te delen en met mensen het gesprek aan te gaan. Ze hebben de tel bijgehouden: Er werden ruim 600 sponsjes uitgedeeld samen met de flyers! Ook hier was de algemene teneur zeer positief. De mensen waardeerden het dat de S.P. zich de moeite had getroost om campagne te voeren.

Wij bedanken Frank voor zijn komst.