Een beetje minder Europa Alstublieft

13 mei 2004

Een beetje minder Europa Alstublieft

Binnenkort mogen we weer, stemmen voor een nieuw Europees parlement. Een cynische openingszin, niet? Het past perfect in het tijdsbeeld. De gemiddelde Nederlander raakt steeds sceptischer over Europa. Verwacht wordt dat het opkomstpercentage nog lager zal zijn dan de vorige keer. Toen besloot ruwweg 30 procent van de Nederlanders de gang naar de stembus te maken.

Democratie met een Minderheid. Zo mag je dit wel noemen. Steeds minder mensen kiezen voor Europa. Politici schuiven ongemakkelijk heen en weer op hun stoelen.Een stortvloed van fraaie bewoordingen wordt gebruikt om dit te rechtvaardigen. Dure reclame campagnes die miljoenen kosten worden gebruikt om de Nederlanders aan te zetten toch vooral te gaan stemmen. 'Dit Europa, best (lekker) belangrijk'.

Vrijwel alle deelnemende Nederlandse partijen zijn pro-Europa. En daar zit em nou net de pijn. De Partijen zijn voor, de kiezer is tegen. En de kiezer weet dit. De Kiezer heeft het gevoel ongewild in een mallemolen terecht gekomen te zijn zonder dat hij dat zelf wenst.

Maar niet als het aan de SP ligt. Wij zijn Eurosceptici. Dit Europa is niet wat wij willen. Europa moet in eerste aanleg een sociaal Europa zijn. Europa is van de mensen, en niet van de bedrijven. Dus als dat niet mogelijk is, zeggen wij openlijk: 'Een beetje minder Europa Alstublieft.'

Vandaar ook het centrale thema in onze verkiezingscampagne: 'Stuur een waakhond naar Brussel'. Een waakhond die de belangen van Nederland en de Nederlanders in de gaten houdt. Een waakhond die vecht voor een sociaal, rechtvaardig en milieuvriendelijk Europa.

Aan u de keuze. Als u niet gaat stemmen dan weet u dat u 'gewoon in de mallemolen' blijft zitten. U stemt daarmee juist voor een a-sociaal Europa. Juist door te stemmen kunnen we een verandering teweeg brengen.

Stem voor een beetje minder Europa. Stem voor een Waakhond naar Brussel. Kies op 10 juni aanstaande voor de SP. Sluit u aan bij de sceptici!