BVO Emmen, de tijd dringt of toch niet?

28 augustus 2002

BVO Emmen, de tijd dringt of toch niet?

Hoe had onze burgervader Cees Bijl het ook alweer geregeld voor de BVO Emmen. In de pauze van de raadsvergadering snel even zorgen dat een aantal neuzen dezelfde kant op gingen staan. Even de fractie van PvdA en de fractie van CDA bewerken en ja hoor, het werkte. De beide fracties lieten zich daar door Cees Bijl instrueren. Zijn eigen PvdA diende een nieuw voorstel in en geheid de fractie met het motto "De stekker er uit" steunde met voldoende stemmen het voorstel.

Leuk politiek spelletje. Het CDA kan nu rustig zeggen dat het tegen het voorstel was maar toch enkele andere belangen zwaarder liet wegen. Zou er een handleiding voor CDA fracties gemaakt zijn in Den Haag?

Maar goed, nu is het bijna 1 september en er is nu via de krant iets bekend geworden over een mogelijke garantstelling. Alleen wil het bestuur niet bekend maken wie de garantstelling geeft. Een luchtballon? Er zijn inmiddels al € 900.000,- toegezegd en bijna compleet verbruikt door de BVO Emmen. Opgegaan aan schulden en spelerslasten. Na 1 september zou de tweede € 900.000,- moeten volgen.

Als deze garantstelling toch gaten vertoont ofwel geen goede onderbouwing blijkt te zijn voor de lening , is Cees Bijl dan de man die als eerste bij de BVO Emmen op de stoep staat om die eerste € 900.000,- terug te halen met 6,5% rente, of laat hij het bedrag als een schenking aan de BVO. In de trant van de uitdrukking "Betaald Voetbal" met nadruk op "Betaald" waarmee dan wel "betaald door de belastingbetaler" bedoeld wordt. Ik ben benieuwd.

Zaterdag 24 augustus las ik een column van Mart Smeets in Het Dagblad van het Noorden en ik sluit mij geheel bij zijn visie aan. Hij schrijft daarin o.a. over voetbalclubs die van leningen, driedubbele hypotheken, sponsorgelden, giften en getruukte boekhoudingen het hoofd boven water proberen te houden. Dat er nauwelijks gevoel voor een rechtschapen en eerlijke manier van denken en handelen bestaat, omdat het voetbal betreft. Onze burgervader Cees Bijl voelt zich in zo een klimaat en bij een dergelijke club van bestuurders schijnbaar goed thuis.

Deze zomer bleek dat veel BVO´s net als de BVO Emmen een slechte financiële huishouding kennen. Veel schulden waarschijnlijk geen KNVB licentie, maar kom we vragen de lokale bestuurders om hun medewerking en inzet en dan komt het wel weer goed. Belangrijke bestuurders geven we wat meer statuur door ze toegang te geven tot ons voetbal glamourwereldje. Een plekje op een VIP locatie of in een Sky Box en dan voelen ze zich nog belangrijker. Het motto: Laten zien wie je kent, niet wie je bent. Dat is natuurlijk iets waar onze bestuurders met schijnbare graagte gebruik van maken: te horen bij het wereldje van de Very Important People, daarom zetten ze zich dus volledig in voor het oplossen van schulden van BVO's.

Wat voor andere sporten in Nederland geld geldt schijnbaar niet voor het betaalde voetbal. Het ophouden van je eigen broek, nee betaald voetbal laat anderen dat doen. Waar andere sporten zorgen voor een gezond financieël beleid laat het betaalde voetbal weten daar geen boodschap aan te hebben, als de nood hoog is betaald de belastingbetaler.

De wereld van het betaalde voetbal heeft aan het ophouden van eigen boek en een gezond financieel beleid geen enkele boodschap. Volgens Smeets: "Om volkomen idiote redenen lapt men dat idee aan zijn laars. In dat wereldje denkt men iets speciaals te zijn. Voetbal staat boven elke wet".

In dit wereldje van geldverkwisters voelen onze burgervader en zijn wethouders zich schijnbaar goed thuis.