"Wij strijden niet alleen voor onze banen. We zijn vooral boos dat de ouderen hun zorg verliezen."

7 februari 2013

Het kabinetsplan om 100.000 banen in de thuiszorg te schrappen, richt onherstelbare schade aan in de Nederlandse zorg. Tijdens het Grote Thuiszorg Debat hebben meer dan 1600 thuiszorgmedewerkers er bij Tweede Kamerleden op aangedrongen om niet in te stemmen met deze plannen. Van die 1600 deelnemers kwamen een behoorlijk aantal uit Emmen!

Op de website van de actievoerders staat o.a. het volgende te lezen:

De thuiszorgmedewerkers gingen maandag in Nieuwegein in debat met onder meer Otwin van Dijk (PvdA), Mona Keijzer (CDA), Renske Leijten (SP), Linda Voortman (GroenLinks) en Carla Dik-Faber (Christen Unie). Ook Emile Roemer was bij het debat aanwezig, net als voorzitter Ton Heerts van FNV in Beweging en Corrie van Brenk, voorzitter Abvakabo FNV.

Nationale ramp
Thuiszorgmedewerkers zijn boos, omdat de regering het geld voor de thuiszorg wil uitgeven aan andere zaken. 75 procent van het budget voor thuiszorg wordt geschrapt. Hierdoor verdwijnen 100.000 banen in de thuiszorg. In de jaren 70 vond men de sluiting van de mijnen een nationale ramp, dat betrof toen zo’n 40.000 banen. Dit is meer dan het dubbele! En dat terwijl het kabinet voortdurend zegt dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen. Politici moeten begrijpen dat dat alleen kan met goede thuiszorg!

Geen schoonmaak!?
De afgelopen tijd zijn al honderden ontslagen gevallen in de thuiszorg. Dat komt doordat gemeenten de thuiszorg voor oneerlijke tarieven aanbesteden. Zij doen de zorg af als schoonmaak. Hierdoor verliezen cliënten hun vertrouwde zorg en vindt er op grote schaal loondump plaats, waarbij thuiszorgmedewerkers van 12 euro per uur bruto naar 9 euro zakken.

Strijd voor goede thuiszorg
De thuiszorgmedewerkers zetten hun strijd voor goede thuiszorg voort. Op 6 april doen zij mee aan een grote demonstratie in Den Haag. Leden van Abvakabo FNV, verenigd in actiegroepen Wij zijn de thuiszorg, laten ook in de aanloop naar 6 april van zich horen. Zij hebben allemaal een Kamerlid geadopteerd, wat betekent dat zij deze politici veelvuldig zullen uitleggen waarom de thuiszorg zo belangrijk is. Veel thuiszorgmedewerkers zijn al in hun eigen gemeente aan het actievoeren om de afbraak van de thuiszorg te stoppen. Ook halen zij handtekeningen op voor goede thuiszorg.

Foto's gemaakt door Ria Knegtering.